Tak, szkoła prowadzi rekrutację do wszystkiego typu szkół funkcjonujących w Ośrodku na rok szkolny 2020/2021.
Tak, ponieważ kryteria rekrutacyjne do szkół ponadpodstawowych zostały określone w odrębnych przepisach ustawowych. Na pierwszym etapie postępowania rekrutacyjnego będą obowiązywały następujące kryteria:
wyniki egzaminu ósmoklasisty,
oceny (na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej) z języka polskiego, matematyki i z dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustalonych przez dyrektora szkoły przeprowadzającego rekrutację,
świadectwo ukończenia szkoły podstawowej z wyróżnieniem,
szczególne osiągnięcia wymienione na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej.
W szkole może się uczyć młodzież z aktualnym orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego wydanego przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną.
W zależności od szkoły i oddziału jest to młodzież:
niepełnosprawna słuchowo- niesłysząca i słabosłysząca oraz ze sprzężeniami, tj. z niepełnosprawnością intelektualną stopnia lekkiego, umiarkowanego lub znacznego, z niepełnosprawnością ruchową, autyzmem, zespołem Aspergera, niedowidzeniem,
niepełnosprawna intelektualnie w stopniu lekkim oraz ze sprzężeniami, tj. z niepełnosprawnością ruchową, autyzmem, zespołem Aspergera, niedowidzeniem.
Dokładne informacje znajdują się w regulaminie i kryteriach przyjęcia ucznia do danej szkole znajdującym się na stronie rekrutacja.
Do szkoły można się zapisać składając wypełniony wniosek o przyjęcie do szkoły wraz z wymaganymi dokumentami w sekretariacie szkoły.
Dokumenty można składać od maja, sukcesywnie uzupełniając je do końca czerwca.
Do szkoły nie jest potrzebne skierowanie wydane przez Starostę Powiatu Lublinieckiego, jak w przypadku rekrutacji do szkoły podstawowej.
Tak, nauka w szkole jest bezpłatna. Mogą obowiązywać składki związane z zakupem materiałów pomocniczych do nauki dla uczniów, np. papier ksero, produkty spożywcze.
Podręczniki i materiały edukacyjne dla uczniów są refundowane z programu rządowego „Wyprawka szkolna”. We wrześniu rodzice/prawni opiekunowie zakupują podręczniki/materiały edukacyjne znajdujące się na liście „Szkolnego zestawu podręczników/materiałów edukacyjnych”. Podczas zakupu należy pamiętać o wzięciu faktury na dziecko albo na rodzica/prawnego opiekuna. Z chwilą ukazania się wniosku o zwrot kosztów za podręczniki, rodzice/prawni opiekunowie wypisują wniosek, dołączają faktury oraz kserokopię orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego w sekretariacie szkoły. Koszty poniesione za zakup podręczników zwracane są na wskazane we wniosku konto w miesiącu listopadzie lub w grudniu.
Należy pamiętać, że nie zostają zwrócone koszty związane z przesyłką podręczników/materiałów edukacyjnych.
Tak, uczeń ma możliwość mieszkania w internacie.
Pobyt w internacie jest bezpłatny. Odpłatność obowiązuje za wyżywienie, która jest naliczana w zależności od dochodów na członka rodziny.
W szkole może się uczyć młodzież z aktualnym orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego wydanego przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną.
W zależności od szkoły i oddziału jest to młodzież:
niepełnosprawna słuchowo- niesłysząca i słabosłysząca oraz ze sprzężeniami,tj. z niepełnosprawnością intelektualną stopnia lekkiego, umiarkowanego lub znacznego, z niepełnosprawnością ruchową, autyzmem, zespołem Aspergera, niedowidzeniem,
niepełnosprawna intelektualnie w stopniu lekkim oraz ze sprzężeniami, tj. z niepełnosprawnością ruchową, autyzmem, zespołem Aspergera, niedowidzeniem.
Dokładne informacje znajdują się w regulaminie i kryteriach przyjęcia ucznia do danej szkoły znajdującym się na stronie ponadpodstawowa.soswlubliniec.pl w zakładce rekrutacja
Priorytetem działań szkoły jest wykorzystanie w pracy z uczniem nowych technik i technologii informatycznych oraz wdrażanie uczniów do pracy metodami aktywnymi. W zakresie komunikowania się z uczniem stosujemy metodę totalnej komunikacji. W szkolnym planie nauczania znajduje się od 8-10 godzin zajęć rewalidacyjnych na oddział klasowy, gdzie uczniowie mają organizowane zajęcia związane z realizacją zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. Realizujemy także zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Rozwijając swoje zainteresowania dzieci mogą skorzystać z bogatej oferty zajęć dodatkowych. W ramach realizowanych cyklicznie innowacji pedagogicznych przez nauczycieli młodzież ma możliwość rozwijać swoje talenty, zainteresowania oraz nabywać wiedzy i umiejętności ponadprogramowych. Działalności Samorządu Uczniowskiego i Spółdzielni Uczniowskiej rozwijają kompetencje społeczne, przedsiębiorcze i organizacyjne. Oferta zajęć dodatkowych zmienia się każdego roku wychodząc naprzeciw potrzebom młodzieży i oczekiwaniom rodziców.
Tak, każdy uczeń ma zapewnione zajęcia specjalistyczne, które zapisane są w zaleceniach w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego z poradni psychologiczno-pedagogicznej. Dodatkowo mogą skorzystać z pracy z psychologiem i pedagogiem szkolnym, po zakwalifikowaniu brać udział w terapiach EEG BIOFEEDBACK i TOMATIS oraz w Sali Doświadczania ŚwIata.
W każdej klasie ilość młodzieży dostosowana jest do niepełnosprawności uczniów. Klasy dla uczniów z wadą słuchu liczą od 6 do 8 uczniów, z niepełnosprawnościami sprzężonymi do 5 uczniów, w oddziałach dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną stopnia lekkiego do 16 uczniów, a z niepełnosprawnością intelektualną stopnia umiarkowanego i znacznego od 4 do 8 uczniów.
Lekcje rozpoczynamy o godz. 8.00 w systemie jednozmianowym. Ostatnia lekcja w szkole- zajęcia rewalidacyjne i zajęcia praktyczne maksymalnie do godz.17:05.
Na terenie szkoły nie funkcjonuje świetlica szkolna. Jednakże wychodząc naprzeciw oczekiwaniom rodziców, każdego dnia przed lekcjami organizowane są dyżury nauczycielskie od godziny 7:15, w ramach których odbywają się zajęcia opiekuńczo-wychowawcze. Zapewniamy opiekę młodzieży w szkole do godziny 15:30.
Na życzenie rodziców, za dodatkową opłatą, szkoła oferuje II śniadanie i obiad w stołówce Ośrodka.
W oddziale wielozawodowym może się uczyć uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim oraz ze sprzężeniami, który odbywa praktykę zawodową u pracodawcy (pracownik młodociany do 18 roku życia) lub na terenie Ośrodka w zawodzie kucharz i ogrodnik (po 18 r.ż.).
Uczeń może się uczyć tylko wtedy, gdy uczęszcza na praktykę zawodową. W przypadku porzucenia lub zwolnienia się z miejsca praktyki i nie znalezienia nowego miejsca praktyki w ciągu 2 tygodni, uczeń zostaje skreślony z listy uczniów szkoły.
Nauka przedmiotów ogólnokształcących odbywa się w szkole. Natomiast teoretyczne przedmioty zawodowe z danego zawodu uczniowie realizują poza szkołą, w formie 4 tygodniowych kursów dokształcających w Ośrodkach Doskonalenia Zawodowego. Praktyka zawodowa odbywa się u pracodawców.
Za dokształcanie w formie kursów uczeń nie ponosi kosztów, gdyż środki zapewnia organ prowadzący szkołę. W trakcie pobytu na kursie uczeń może skorzystać z wyżywienia i zakwaterowania w internacie. Za pobyt w internacie i wyżywienie obowiązuje opłata.
Uczniowie z wadą słuchu kształcący się w zawodzie kucharz, krawiec, technik żywienia i usług gastronomicznych, technik informatyk oraz florysta odbywają praktyki szkolne na terenie szkoły. W technikum 4 tygodniowe praktyki w klasie trzeciej i czwartej, policealnej szkole zawodowej w pierwszym lub drugim semestrze w zawodzie florysta i w trzecim lub czwartym semestrze w zawodzie technik informatyk, uczniowie odbywają praktyki zawodowe w zakładach pracy w miejscu zamieszkania lub na terenie Lublińca.
Uczniowie pełnoletni kształcący się w oddziałach wielozawodowych w zawodzie ogrodnik i kucharz mogą odbywać praktykę zawodową na terenie Ośrodka, natomiast uczniowie poniżej 18 roku życia , tzw. pracownicy młodociani, odbywają praktykę w zakładach pracy, zgodnie z wybranym zawodem. O praktykę w zakładach pracy zabiega rodzic/prawny opiekun i w Cechu Rzemiosł Różnych podpisuje z pracodawcą stosowną umowę o pracę. W szczególnych przypadkach szkoła pomaga w znalezieniu miejsca pracy w zaprzyjaźnionych zakładach pracy.